Koruja käsityönä

Kauneus on katsojan silmässä, sanotaan. Ei siis ole helppoa tehdä korua, joka miellyttäisi kaikkia. Ja koska asiat ovat niin kuin ne ovat, ongelmana on se, että saa kysynnän ja tarjonnan kohtaamaan. Olen usein miettinyt, kuinka saisin tuotteilleni näkyvyyttä. Joskus kyllästyttää kierrellä toreilla ja markkinoilla, joissa kyllä tapaa mielenkiintoisia ihmisiä, mutta asiakkaita kovin vähän. Korujen suunnittelu ja valmistaminen ovat mielenkiintoista ja haastavaa tekemistä, mutta myynti takkuaa.

Netti ja sosiaalinen media

Vaikka en aina olekaan vakuuttunut siitä, että sosiaalinen media olisi oikean sosiaalisen elämän korvaaja, on sillä kuitenkin kieltämättä omat etunsa. Paitsi, että voit olla keneen tahansa yhteydessä melkeinpä milloin ja missä tahansa, sosiaalisesta mediasta on tullut tärkeä myynnin ja markkinoinnin kanava. Myyntialue ei ole enää rajoittunut Turkuun, vaan halutessaan voi markkinoida tuotteitaan koko maailmalle. Sekin vaatii toki tekijänsä ja hieman osaamista myös.

Somen kiemuroita

Netistä löytyy kaikkea mahdollista esimerkiksi omien kotisivujen tekemiseen. Ilmaisia vaihtoehtojakin on tarjolla. Tein sellaiset minäkin. Valmiille pohjalle täytettiin vaan rekisteröitymisen jälkeen kuvia tuotteista sekä hintatiedot ja kas, kotisivut olivat valmiit! Pelkkä sivuhan ei riitä, vaan se tarvitsee myös saada näkymään netissä. Suunta sosiaaliseen mediaan siis! Facebook on sosiaalisista medioista tunnetuin, joten siitä on hyvä aloittaa, päättelin. Vaihtoehtoina on tehdä oma yrityssivu tai sitten lisätä omalle FB-tilille uusi sivu.

Koska minulla jo oli oma tili ja korujen valmistukseni on vielä pienimuotoista, valitsin lisätä uuden sivun omalle tililleni. Sivustolta löytyi luo sivu -näppäin, joten sanoista tekoihin ja toimeen. Päätin käyttää nimenä korusarjani nimeä ja laittaa sivulle kuvia ja muita tietoja niihin liittyen. Tähän asti kaikki hyvin. Kun sivu on luotu, voi kutsua kavereitaan tykkäämään sivusta. Helppoa. Seuraavaksi määritellään alue, jolla sivua markkinoidaan: Turku, Suomi ja myöhemmin Eurooppa.

Miten määritellä markkinointialue oikein?

Tässä vaiheessa meni sormi suuhun. Ohjelma ei suostunut hyväksymään ehdottamaani markkinointialuetta yrityksistä huolimatta, vaan herjasi, että valitsemani alue on liian pieni budjettiini nähden ja budjettikin oli jostain syystä Thaimaan Bahteissa! Turhautuneena annoin periksi ja käperryin sohvalle, kuten paras mopsiystäväni. Yleensä hetken miettiminen auttaa, mutta tietokone on tietokone, eikä suunnittelemani markkinointistrategia ole edistynyt lainkaan. Raha on useimmiten ratkaisu, ja sen puute tehokas este ratkaisulle.

Suutari pysyköön lestissään

Korujen suunnittelu on hauskaa, tietokoneet eivät ole. Silti molemmille on paikkansa. Ja ennen kaikkea molemmille on tekijänsä. Vaikka joskus kuvitteleekin olevansa lähes kaikkivaltias, on hyvä myöntää, että asia ei kuitenkaan ole aivan niin. Joskus tuntuu, että olisi helpompaa elää tätä elämää kuten koira. Iloita pienistä asioista, syödä, kun siihen on mahdollisuus ja levätä aina, kun se suinkin on mahdollista. Heiluttaa häntäänsä ja olla tyytyväinen.